Extrem Överlevnad

Sitter i soffan med Ida och ser på Extrem Överlevnad på Discovery.
Vi hämtade Ida i Borgholm innan idag. Då gick jag och Ida till Ölandsglass och åt ja glass!
Vi var lite tbugna att rida fastän det var regnstorm.
Just när vi red släppte himmlen allt regn den hade.
Och det gjorde den när vi skulle ut och cykla med.

Hästarna står med täcken i stallet inatt medan det är storm utanför.
Det blir nog hoppning imrn för det gick inte idag.
Nattenatt!

 Idun o Celticpeltic :)<3


Fuult sommarväder!

Här på Öland är det iallafall väldigt fult väder och har varit det jaa typ hela sommaren!
Hoppas det blir bättre lite senare så att vi kan få värme!
Det blåser och ibland bara öser det ner en massa regn,jag har tänkt lite,men många säger ju att dödar man en spindel så kommer det regna dagen efter,då kanske varenda liten regndroppe är en spindel !! För antagligen dör rätt många spindlar varje dag,om man tänker dom där mini som det finns en miljard av!
Men det behöver inte regna just dagen efter bara det att spindeln kommer att regna ner! Jättesmart eller hur..

Jaa iaf så öste det ner,Yamina hade ju regntäcke på sig i tid men inte Rassemus,så vi ställde in dom i stallet och pappppiiish skruvade upp lite bräder så det är väldigt öppet men det är tak och lite väggar,vi la också in en spånbal till dom och lite hö.
Rasmus la vi på hans fleectäcke och när jag gjorde det märkte jag att han darrade så han fick ha sitt regntäcke med.
Yamina har det där megabraiga så hon var torr under täcket.

Nu kom farmelade och farfelade- farmor o farfar.
Ska fika liiide.

Och senare ska jag och mAmA åka in till borgholm och hämta Ida Köhler hon har tagir tåget från malmö upp till Kalmar och sen bussen till bhlm så vi ska hämta henne där så ska hon bo hos oss til på måndag!

thihixD

Kvarnbacka

Kom hem från Kvarnbacka igårkväll.
Dt har varit tre roliga dagar med världens sötaste islandshäst Simris.
Han hade då en dålig kondition och var lite tjockis men har var underbart snäll och så otroligt söt och han hade så snälla ögon så jag gillade hnm ändå såklart!

På kvällen var mamma och jag tvugna eller av oss själva att gå ut till hästarna vid 9.
Yamina har nu gått och tjockat sig i en stor annan hage liten bit bort tillsammans med Rasmus.
Hennes ben var jääätteknottriga av ngt slags djur eller exem,alla benen,och vid huvudet ,bakom öronen.
Så vi stod länge och smorde in henne överallt och sprejade henne med flugsprej så hon skulle klara sig ngt bättre på natten.

Idag så har jag mamma,pappa och Amelie varit i BHLM och där åt vi maud på kondis och och en liten bulle.
Sen gick vi runt lite och jag köpte en fin tröja med SVEA märket typ.
Och efter det gick vi till Ölands Glassbar där Axel jobbar och köpte glazz,dom har världens godaste glass för er som undrar ;)

Och senare på dagen kom Alice och vi badade Yamina med Prob shampo och en massa salvor o sånt .
Stallet liknar ett stall på riktigt nu.
Det är gjutet golv,regntätt tak,väggar. Och en spolplatta!! Den är superbra!
Så vi stod där inne och borstade dom och badade henne på spolplattan.

Vädret är ju långt ifrån sommar.
Mulet grått och sånt extremt störigt putteregn.


Ponnymaffian



Då var allt så lätt.. Fan vad man saknar det!

Min ängel!



Min fin fina ängel! <3
Nyss varit hos veterinären, inget vidare roligt besked kan man väl säga...

Markarbete

Hemkommen från stallet, det blev ett markarbets pass i ridhuset. Mycket galopp och travbommar och studs. Sen provade jag en annan övning som jag hittade i tidningen " allt om hoppning" den var riktigt bra. 
Hela tidningen hade väldigt bra texter och övingar för att träna upp din häst, många bra tips om man har idetorka på ridpassen.
Nu väntar frukost och sen vetrinären med Flisa...

Hittar tyvär ingen bra bild eller beskrivning på övningen men om någon är jättenyfiken kan ni ju fråga.


Vem väljer, du eller hästen??

Kom att tänka på det här med att välja häst. När man letar häst och är ute och provrider vad är det egentligen man fastnar för? finns verkligen den där lilla klicken, att det ska " klicka" mellan hästen och ryttaren?
Är det egentligen vi som väljer hästen eller väljer den oss ?

Om jag tänker igenom alla mina hästar jag har haft som jag har valt själv är de ston, bruna, väldigt pigga älskar att hoppa och rätt känsliga. Speciellt min storhäst och min senaste ponny flisa är fruktansvärt lika varandra i sättet och i ridningen. Det måste ju finnas någon andledning till att jag väljer sådana hästar. Sen finns det ju ordspråket sådan häst sådan ryttare, kanske finns det något i det också. Man passar med en häst som är lik en själv, eller ?
Något man kanske kan tänka på...








Mina fina hästar!

Magic Brush

Såg de här Magic brush borstarna på falsterbo. Min första tanke var typ hur bra kan de egentligen vara, det är ju typ som en piggborste med fler piggar... Men jag köpte ett paket och delade det med mina vänner så vi fick varsen enligt paketen ska en vara till hovarna en till pälsen och en till benen tror jag ?? fast de ser ju exakt likadana ut. Iallafall så är det typ världens bästa borste tycker jag, verkligen värld att köpa!

What am I supposed to do when the best part of me was always you?



Älskade ponnyer<3

Undervattensvärld

Om det inte slutar regna snart kan man tro att vi lever under vatten.. ja eller något åt det hållet hmm..

Idag har jag hämtat hem min kära lilla ponny från hennes rehab. Tummen upp på den! Imorgon ska vi till atg och hoppas på att hon kan bli friskförklarad.
Imorgon fyller även kära Maria 16 år om hon bara visste vad som väntar henne... Mohahah !!

Finaste Flisa

Hej.

Hejhhej igår till idag hgar Vida sovit över hos mej och idag vid halv tio tiden åkte vi till Vida.
Gjorde iordning Alexa och Beckham.
Sen åkte vi till Udden Vida skulle tävla msvb med båda.
Hon efteranmälde sej så hon var först bland två B-ponnys och första bland C-ponny så jag red fram Alexa och hon Beckham.
Nollade med Beckham och Alexa och blev 2a med Alexa!
Nu sitter vi och äter marshmallows och ska baka=mätta magar..
Imrn ska jag mamma o Amelie till Kvarnbacka dit Anna och Sanna bl.a oxå ska!
Så sorrriiii Marree men du får ha bloggen själv i tre dagar :(
Ni kanske får ett till inlägg senare hejdåå !
ViDa<3

Underbart !

Harry Potter kväll igår mys. Hittade också denna underbara film. Enjoy!

Vida

Idag så har jag varit på stranden med min familj - mamma + kusin Johan. Hehe klurigt ;)
Ja vattnet var väl inte världens skönaste idag, det var bättre igår när vi badade i Sandby vid 10 på kvällen det blåste inåt=varmt!
Mend et var skönt!

Lite om igår; vi=mamma pappa Amelie & jag åkte till mormor och morfar.
Där åt vi mat och åt efterrätt.
Och dom har två egna hus ett stort som dom har på vintern och ett litet sommarhus till sig själva,och två sommarstugor som dom hyr ut till folk då.
Så var det en kvinna och hennes man som hyrde ett hus och dom har tre hundar,en valp och två andra, dom två var småå typ spaniel ngt. Och valpen var en lite större typ en sån typ som var grym på agility på FHS.
Iaf så mötte jag och Amelie dom när vi var ute och åt mormors bär..
Valpen var riiiktigt söt och den bets inte fast den var valp, den var buuuusiiiiig och hade världens underbaraste päls!
Senare fick vi hoppa med spaniel-ngt hundarna Gordon och Kevin-dom tränar agility med dom).
Så jag och Amelie byggde upp lite hinder av träd och pinnar så hoppade vi med dom ,hiih! Jag vet att jag skriver fel "dom" men jag orkar inte skriva rätt på sommarlovet.. näemen orka.

Snart kommer Vida och ska sova här och imrn ska jag med henne på hennes tävling .
Ikväll ska vi rida YAmina och Rassebasse.

Hittade nån bild bland allt vetinte var den kom ifrån.. men jag o YAmina ilalafalala:)

Stall

I förmiddags kom en bigmabetongbil in i vår trädgård för att vi skulle gjuta stallets golv.
Så ja det gjorde pappa farfar och vår kusin Johan.
Stallet blir fiiint och det fattas bara väggar,dörrar och fönster!

Amelie och jag gick rakt ut i hagen innan och skritta ut en runda.
Jag skrittade med hacket.

Ska snart till mormor & morfar och äta. HeJdÅ.

Hihi vi fick sitta på traktorsaken när pappa körde. RoLiGaSt VaR dEt NäR hAn HöJdE sNaBbT OcH sÄnKtE IgEn LiKa sNaBbT.hIhI! sÅ aTt dEt kÄnDeS sOm eN kArUsElL!

Vaken

Vaknade kvart över elva,om ni ville veta..
Sitter i en shjätteshön fåtölj och tittarpå TV oCh äter frukost.
Ska ut och mocka deras hage men förstmåste jag montera ihop den nya grepen vi köpte igår,får se hur det går..
Sen ska jag och Amelie ut och skritta hästarna.

Hopträningen igår gick super. Däremot var underlaget sämst pga regn och dåligt väder på eftermiddagen.
Vi hoppade studs med fem sex hinder och hinder i hörnorna med bom frmaför och bakom.
Hon var speedad och in i studsen blev hon riktiiigt taggad.
Nästa hoppträning är nästnästa vecka.
Men vi får låna en paddock som är jättefin och lagom skrittavstånd. Dom har oxå jättemycket fina hinder med bl.a vattenmatta och regnbåge sak som man kan ställa under hindret.

Senare idag ska min familj till mormor och morfar och äta kroppkakor. Det låter underligt men det är typ potatis med köttfärs inuti,tillbehör har man ovispad grädde och sylt. Men det är ingen vanlig potatis utan lite fluffig. Hehe ..


Morgon

Har nyss vaknat och ätit frukost.
Sitter i soffan och kollar på TV.
Det blåser jättemycket och småregnar,inget sommarväder iaf.
Hästarna har sina täcken på sig och har haft inatt så det är inte såå synd om dom.
Har typ inget att göra,ska väl dusha eller om jag ska ut och springa eller cykla en runda innan ?

Ja för sen kommer Axel och Johan hem och sen kommer min faster och mina andra 4-åriga tvillingkusiner hit,aa och senare ikväll ska jag hoppträna.
Det ska bli jäääääääättekul men jag hoppas att vädret bättrar sig annars får vi hoppa i ridhuset men ja bara jag får hoppaträna nu på riktigt!

Aaaa nu ska jag göra något kul.. hejdå !

 Minihinder-megahopp!

Traktorrace

Sitter just nu hemma hos min farmor och farfar.
Har precis varit på traktorrace,hehe.
Det var faktiskt kul att se på.
Alice och Jenny var där och ngra till så det var kul.
Har köpt massa godis där,nä men äkta polkagriiiis och sånna sura stångar.

Ska snart åka hem igen men det blir nog inga fler inlägg ikväll,imorgon I think!  Hejjsveeejs!


Kossor

Har nyss longerat Yamina på en äng som vi får låna.
Då går man in genom en sån stängselöppning så man tror det ska finnas kor eller tjurar elr får osv.
Men det har vi inte set förrut men idag när jag stod där på ängen och Yamina sprang runt i en volt och Amelie o Rasmus sprang omkring längre bort så sa mamma: haha,kolla där står ju kor!
Axel & hans kompisar har ju rätt många ggr gått in till ungtjurarna på andra sidan grusvägen av oss så man tänker ju lite när man ser kor/tjurar. Även fast jag inte tror att tjejerna hade gjort ngt.

Menmen,imrn ska jag på hoppträning i tryggestad där jag tävlade i helgen,deras paddock är jättestor och den är jättefin så det blir kul!

Har hjälpt pappa med stallbygget lite idag,vi la på ngra takgrejsimojser så det blir regntätt!
Pappa vill gå på traktorrace ikväll så vi får se om jag följer med,vet inte om det är kul,men kanske roligt att se en massa traktorer rejsa omkring ?

Jaja nu kan man tydligen ladda upp bilder igen,brabra !

 Från dressyrtävlingen i helgen vet inte om jag skrivit det men fick 58.5* %  bättre än förra gången!


Ölands Djurpark

Idag har jag,Amelie och mamma varit på Ölands Djurpark. Där hade vi bestämt att vi skulle träffa Anna och hennes familj. Så det gjorde vi! Vi åkte massa karuseller fast det fanns inte så många roliga. Sen gick vi till badlandet det var däremot jättekul! Det fanns många rutshiiiibanor,det fanns två speciella. Den ena gick ungefär,ja,rakt ner, så Anna satt i den ena och jag i den andra så kollade vi på varandra medan vi åkte så pirrade det jättemycket i magen,hihi! När man var i slutet på den började det pysa jääättemycket så att det typ gjorde ont i näsan.. Den andra var en tunnel typ som man var tvungen att ligga ner i,först behövde man ta lite fart sen gick det i racerfart. Och när man var nere typ sköts man ut i en stor skål som man snurrade några varv i sen pluppade man ner i vattnet ur skålen. Det var en jättekul dag iallfall! Nu ska jag äta sen ska jag ut o skritta världens finaste Yamina tsm med Amelie o Rasmus o mamma ska nog cykla med,hejsvejs!

Väder

Konstigt väder idag. Först var det jätteregnit och Yamina blev såklart på dåligt humör då. Först så satte vi isittnte på deras täcken men efter ett tag skulle jag och Amelie göra ngt så vi gick ut och mockade deras hage och satte ändå på täckena (stavning) först fick Yamina siitt blåblommiga fleectäcke som jag tror har fått av Annie,och sitt nya regntäcke över. Rasmus hade sitt blåa fleectäcke och sitt rosastjärninga regntäcke. Sen senare så kom Alice. Pappa håller på och bygga på stallet så skulle han gräva där och vi fick stå i skopan när han lyfte hihihhii. Vi red en runda och jag hoppade ett terränghinder som absolut var det minsta.. hon hoppade högt över och tyckte det va jätte skoj. Sen blev det jättefint väder så nu är det soligt och stekande varmt. Mamma och pappa har bröllopsdag så dom är ute och äter,Axel är hos våra kusiner och jag Alice och Amelie är hemma själva. Vi har lagat egen mat ,duktigt!

Myskväll

Härlig filmkväll med underbara vänner , Jatack! 4 filmer och tonvis med godis ! Hoppas ni också har en bra måndagkväll.

Haha

 
Dotter: Hej mamma Jag ska till mitt rum med min pojkvän.
Mamma: Okej gör inget dumt.
(Dottern och pojkvännen går in i sovrummet) ...
Dotter skriker: Baby, baby, baby ohh!
(Mamman springer in i hennes rum)
......Mamma: Vad gör du !?!?!?
Dotter: Mamma vi har sex, gå ut!
Mamma: Åh tack Gud, jag trodde du lyssnade på Justin Bieber!

HAHA.. Men asså seriöst vad har alla emot Justin Bieber?? Han är bara en kille som väldigt många andra i världen vill göra det han någonsin drömt om och han lyckas bra. Kan man inte istället vara glad för hans skull eller?? Om jag blev världskändis hade det ju varit kul om någon uppskattade det man gjorde ist för att försöka trycka ner en.
Lite random men bara en tanke!




Tidig morgon

Tidig morgon i stallet med en härlig uteritt. Lillahästen gick helt perfekt = mycket glad och nöjd matte. Nu är det frukost som väntar och senare blir det fika i stan med saknade vänner.


Nattblogg

HejHej igen, får man väl säga det var ett tag sen.

Louvisa har i princip tvingat mej att hjälpa henne att blogga och snäll som man är så kan man ju inte säga nej.
Antar att jag då får göra om headern ännu en gång och lägga in lilla mig där. Eftersom det var ett tag sen jag slutade blogga här typ ett halvår sen ganska exakt. Så tänkte jag lite kort berätta vad som har hänt sedan dess. (förvänta er inget roligt)

Först så fick jag ju sålt min ponny och hon flyttade ut på landet och har det hur bra som helst!

Min andra ponny blev skadad igen

Jag provred massa storhästar kulkul

Jag slingade håret blondt!

Vi lämnade iväg flisa på rehab ute hos Annika Phil. Lyckligare ponny har jag nog aldrig träffat hon trivs som fisken i vattnet i de gigantiska hagarna och som ledare för en liten flock.

Jag köpte min första storhäst som inte alls är stor utan bara 1.60 hög. 7 år tävlat rätt mycket fast hon är så ung. Pigg och glad ja hon är underbar min lillaponny som man inte kan säga längre utan min lillahäst är det ju nu.

Tog en tripp till karibien mycket mysigt.

slingade håret ännu blondare !!!

gjorde slut med min pojkvän för fjärde gången på ett år haha vadå efterblivet??

gick på bal för första gången i mitt liv kul !

Ja sen slutade jag på berga gick ut nian, grät massa...

Och nu är det sommarlov och har varit det ett tag och här är jag nu.

Till hösten blir det procivitas ekonomi programmet för min del. Sen ska jag fortsätta att träna och tävla med min lilla polle målet är falsterbo nästa sommar, vi får väl se hur det blir med det...
Nu tittar min katt på mej surt typ stäng av den lysande och låtande maskinen och släck lampan så¨att jag kan sova hmm knasig katt. 
God natt på er folket!


Flisa på betet


Queen of diamond

Bild från balen

Malmö Ridklubb

För att inte bara planka ner på min älskade hemmaklubb tänkte jag säga lite min syn på det hela.

De största nackdelarna med MR är hagtiderna, ridhustiderna och till viss del även bristen på trevliga ordentliga ridlärare. Nu kommer detta till en jättestor chock för vissa av er, men om ni lyssnar på namnet på klubben är det Malmö Ridklubb. Det är en ridskoleverksamhet och den prioriteras över privatryttarna, och där har ni anledningen för två av våra största problem.

Det kommer inte stoppa mig från att gnälla över att jag måste rida efter 8-9 två gånger i veckan i vinter, men det är ingen större överraskning. Vill styrelsen och verksamheten ha som mål att attrahera fler privatryttare; det är först då de borde ta tag i det på allvar och rycka upp sig. Många av de jag känner i privat stirrar sig blind på att vi aldrig får hela ridhusen av de tre vi har men få uppmärksammar att vi nu alltid har hela voltige delen.

Att underlaget fryser händer på fler klubbar än MR, det brukar kallas vinter. Man vet vilka omständigheter det är när man ställer sig på kö på MR och egentligen har ingenting direkt försämrats sen tidigare år mer än våra klagomål har blivit högre. De finns dem personer som försöker göra klubben bättre, det verkar dessvärre finnas fler som sitter på sina fina bakar och tittar ner och klagar istället...

Så länge sen men ändå inte det var vinter

Kul att jag redan vet vad jag önskar mig i julklapp, och det antagligen blir det enda jag kommer få isåfall. Önskar mig mountain horse supreme high rider stövlarna och ett ull täcke jag kollat in jättelänge. Tillsammans blir det 4 tusen, kanske blir så att de delar upp presenterna på julafton och min födelsedag med?


Det suger att fylla år i januari kan jag berätta. Men oj, tänk att det egentligen inte var så länge sedan det var snö överallt och alla halkade och svor om vintern som aldrig ville ge med sig.

Som ni märkt, en av mina favoritbilder. Helt otroligt, det är snö på staketen, träden, hästarna, allt. Det är som en liten sagovärld.

Blood

Vaknade 11,skönt med sovmorgon !

Idag ska tyvärr Rasmus (häst) få åka hem till sig för att han har ont i sina hovar sen han kom , misstänker fång.

Ska snart till stallet och rida yAmina.
Det blir bara programmet på halvlånga tyglar för hon gick rätt "hårt" två dagr i rad,och så är det väldigt varmt idag..

Imorgon åker jag mamma och Amelie hem till Malmö,ska dela ut reklamblad tillsammans med Ebba torsdag fredag och söndag. Det braiga är att man  tydligen får gå runt och kolla i lite tält sammtidigt som man delar ut!

Nu har jag varit så duktig så jag kliade upp ett myggbet,så det blöder över mitt ben,väldigt intressant,jag vet ! ;)

 Syskonkärlek.


RSS 2.0